Przyjdź. Zobacz. Dotknij – to hasło przewodnie pierwszych Targów architektury wnętrz KIAF, które odbyły się 20-21 września w EXPO Kraków. Miesiące przygotowań, tysiące wykonanych telefonów i wysłanych maili oraz setki odbytych spotkań przekuliśmy w sukces. Zaprosiliśmy ponad 100 firm reprezentujących różne sektory branży architektury wnętrz – od materiałów wykończeniowych i wyposażenia, poprzez inteligentne domy, aż po usługi dla architektów; zaaranżowaliśmy 3 strefy tematyczne i przygotowaliśmy dwudniowy program szkoleniowy z udziałem cenionych wykładowców oraz warsztaty, prelekcje i panel dyskusyjny. Wisienką na targowym torcie była wystawa przygotowana przez Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Jakie wrażenia mieli wystawcy? – Są to pierwsze targi tego typu w Krakowie, więc sami byliśmy ciekawi, jak one będą wyglądały, jak będą zorganizowane, jacy będą goście. Liczba odwiedzających jest większa niż nasze oczekiwania, ma bardzo szeroki przekrój, bo są i absolwenci szkół projektowych, czy związanych z architekturą, potencjalni klienci oraz osoby z branży – podsumował Piotr Kamiński Regional Sales Menager marki Nowy Styl, która była głównym partnerem Targów KIAF.
Edukacja, inspiracje i pole wymiany wiedzy
Przygotowując targi, postawiliśmy duży nacisk na możliwość wymiany wiedzy i rozmowę, dlatego jednym z głównych punktów programu był panel dyskusyjny „Przenikanie architektur(y)”, prowadzony przez Katarzynę Księżopolską, red. naczelną portalu MAGAZIF. Prelegenci: Maciej Franta (Franta Group), Agnieszka Bielaska (Asymetria Interior), prof. dr. hab. Rafał Ziembiński (Wydział Architektury Wnętrz ASP w Krakowie) oraz Anna Bartman (podcast „Z wnętrza”) wspólnie szukali odpowiedzi na pytania, m.in. Jak dziś wygląda zawód architekta? Jak wyglądają sposoby jego uprawiania? Dlaczego przy projektowaniu ważna jest empatia i umiejętność wchodzenia w czyjeś buty? Projektuje się od zewnętrza do wnętrza, czy odwrotnie? Trwające jeszcze długo po panelu rozmowy w kuluarach pokazały, że są to tematy nurtujące architektów, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją karierę zawodową.
Jednym z najchętniej odwiedzanych punktów na targowej mapie była Wzorcownia stworzona przez markę Iberapol. – Zaaranżowaliśmy Wzorcownię, żeby wszyscy wystawcy oprócz swoich stoisk mogli tutaj pokazać swoje produkty w zestawieniu z innymi materiałami wykończeniowymi. Zorganizowaliśmy dla wystawców oraz dla zwiedzających konkurs na aranżację z zastosowaniem naszych elementów kamiennych oraz innych elementów wyposażenia domu przekazanych przez wystawców. To jest trochę inspiracji, a trochę pokazania możliwości łączenia różnych materiałów w jednym. – opowiedział o swoim stoisku Paweł Będkowski, Menager marki Iberapol.
Różne oblicza designu
Targi KIAF sprawiły, że Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków przez dwa dni zamieniło się w jeden z najbardziej designerskich i kreatywnych punktów w mieście. Odwiedzający targi mieli także okazję poznać i nawiązać współpracę z otwartą właśnie w ramach rewitalizacji historycznej dzielnicy Krakowa – Wesołej, Apteką Designu. – Chciałabym, żeby Apteka Designu była miejscem integrującym społeczeństwo z designerami i samym miejscem, Wesołą. Aktualnie w Aptece pracuje zespół projektantów, którzy będą wynajmować sobie biura, ale jednocześnie będą tworzyć wydarzenia sieciujące dla społeczności Krakowskiej, żeby te dwa światy mieszkańców i designerów zaczęły się przenikać i dużo od siebie uczyć. Chcemy, żeby wydarzenia projektowane za pomocą Apteki i przez Aptekę były dostępne, kulturotwórcze oraz ideotwórcze i zachęcające do aktywnego pojawiania się na Wesołej – prezentuje nowe miejsce na mapie Krakowa Justyna Mędrala z Działu Interdyscyplinarnego Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Wizualizacje vs. wirtualny świat
Targi i towarzyszące im prelekcje oraz spotkania branżowe stały się prawdziwym forum wymiany wiedzy. – Instytut Wirtualnej Rzeczywistości zajmuje się rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Staramy się tę technologię upowszechnić w różnych branżach, między innymi w branży architektonicznej i designu wnętrz. Jesteśmy tu przede wszystkim po to, żeby słuchać projektantów, designerów, dostawać od nich feedback, jakie mają oczekiwania wobec wirtualnej rzeczywistości, jak można ją wykorzystać. Proponujemy demo, w którym pokazujemy, jak może działać wirtualna rzeczywistość, ale tak naprawdę przyszliśmy ich wysłuchać i na podstawie zebranych informacji będziemy przekształcać i aktualizować program – opowiedział o przyszłości czekającej branżę architektoniczną Piotr Wałęsa, Project Menager z Instytutu Wirtualnej Rzeczywistości.
Nie tylko ekologia
Trend dotyczący wdrażania ekologicznych rozwiązań już od kilku lat wiedzie prym w środowisku architektów i designerów. Teraz do głosu dochodzi także większa dbałość o komfort akustyczny ludzi. – Zwracamy uwagę nie tylko na to, że dźwięk w pomieszczeniu jest ważny, ale także dźwięk w środowisku. Ten hałas, który nas otacza, który kumuluje się w dzisiejszych czasach, jest problemem, który można rozwiązać i to w sposób estetyczny, dobrze wyglądający – podkreślił Jędrzej Rutkowski, projektant akustyki z Architected Sound.
Potrzebny punkt na targowej mapie Polski
Czy w czasach, kiedy wszystko można odnaleźć w internecie, organizacja stacjonarnych targów architektury wnętrz ma sens? Nasze doświadczenie pokazuje, że zdecydowanie tak! – Jest to bardzo obiecujący koncept i bardzo potrzebny w tej części naszego kraju. Widać w Krakowie potrzebę organizacji wydarzenia, które będzie sprzyjało prezentacji oraz networkingowi i zarazem będzie miejscem, gdzie architekt może się szkolić. Oferta produktowa na Targach KIAF jest przedstawiona w sposób przejrzysty, przyjemny dla odbiorcy. Doceniam wydarzenia, które formę prezentacji mają dość czytelną, która nie jest rozpraszająca, a skupia się na produkcie. Większość stoisk, które tutaj mamy można zwinąć i wykorzystać ponownie, to też jest ważne, że po tych targach nie pozostanie nie wiadomo ile śmieci. Myślę, że jest tutaj bardzo duża arena do tego, żeby tutaj funkcjonować w oparciu o architektów, których na południu Polski jest bardzo wielu – podsumowuje Katarzyna Księżopolska, redaktor naczelna portalu MAGAIF. Trudno o lepsze podsumowanie naszej kilkumiesięcznej pracy.