Trendy a branża targowa w 2025 roku

Rocznie w EXPO Kraków organizujemy około 100 wydarzeń. Wśród nich są międzynarodowe targi dla takich branż jak: wydawnicza, gamingowa, gastronomiczna, hotelarska, winiarska, przemysłowa, opakowaniowa, medyczna, architektoniczna czy motoryzacyjna. Ale to nie wszystko – w obiekcie odbywają się także kongresy, konferencje i eventy tj. gale i bankiety organizowane przez zewnętrzne firmy. EXPO Kraków sprawdza się również jako plan zdjęciowy m.in. do produkcji telewizyjnych.

Każde z tych wydarzeń to wyzwanie – wymaga świetnej znajomości konkretnej branży i ciągłego śledzenia nowych trendów. Żeby skutecznie planować i promować tak różnorodne imprezy, trzeba umieć przewidywać, jak zmieniający się rynek wpłynie na potrzeby i zainteresowania uczestników. Organizacja eventów to nie tylko logistyka, ale również umiejętność szybkiego dostosowania się do dynamicznych zmian. Sukces każdego wydarzenia zależy od wiedzy, rozwijania kompetencji i bycia na bieżąco.

Chociaż każda branża wymaga indywidualnego podejścia, istnieją pewne uniwersalne trendy, które dotyczą wszystkich wydarzeń. Należą do nich m.in. zrównoważony rozwój, wykorzystanie sztucznej inteligencji, interdyscyplinarność, hiperpersonalizacja czy dbałość o pozytywne doświadczenia uczestników. Spójrzmy na rok 2025 oczami naszych specjalistów.

 

 

AI, cyfryzacja i robotyzacja

Nie sposób nadążyć za ilością możliwości jakie daje sztuczna inteligencja. Nie sposób też wskazać branży, w której AI nie znalazłoby jakiegoś zastosowania. I choć czasem te rozwiązania mogą wydawać się nam przerostem formy nad treścią i bywają bardziej sloganem, mającym zwrócić uwagę na dany produkt czy usługę, niż mają realną wartość dla odbiorcy, to pewnym jest, że firmy chcące w dzisiejszych czasach być konkurencyjne muszą, te nowe możliwości obserwować. A nie ma lepszego miejsca do śledzenia trendów branżowych niż właśnie targi! Nieodłącznym ich elementem są również szkolenia, które nie tylko mogą być duża dawką inspiracji dla przedsiębiorców, ale również uporządkować wiedzę na temat pojawiających się regulacji dotyczących rozwoju i stosowania AI w danej branży.

Małgorzata Borowiec Członek Zarządu, Targi w Krakowie

1_Malgorzata_Borowiec.png [1.10 MB]

 

2_Magdalena_Kuc.png [1.14 MB]

 

AI i VR a dezinformacja

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) i wirtualnej rzeczywistości (VR) zmienia sposób, w jaki przetwarzamy informacje. Prognozy na 2025 rok wskazują, że te technologie mogą znacząco wpłynąć na zjawisko dezinformacji. AI umożliwia generowanie zaawansowanych, trudnych do wykrycia fałszywych treści, a VR zwiększa ich wiarygodność dzięki immersyjnym doświadczeniom. Dlatego kluczowe jest uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i szkoleniach, podczas których można zweryfikować aktualny stan rozwoju technologii i jej kierunek. Bezpośredni kontakt z ekspertami oraz praktyczne testy pomogą lepiej przygotować się na przyszłość, skuteczniej wykorzystując technologię i unikając dezinformacji.

Magdalena Kuć – Specjalistka ds. marketingu, Targi w Krakowie

Zrównoważony rozwój

W 2025 roku słowo „odpowiedzialność” nabierze nowego znaczenia, ponieważ szczególną uwagę będziemy zwracać na zrównoważony rozwój. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i społecznej zarówno konsumenci, jak i inwestorzy będą coraz bardziej wymagający. Oczekiwać będą nie tylko deklaracji, ale przede wszystkim dowodów na to, że firmy faktycznie realizują zasady zrównoważonego rozwoju. Nie wystarczy już mówić o zmianach – trzeba je wcielać w życie. Kluczowe znaczenie zyskają autentyczność, transparentność oraz konsekwentne działania w tym obszarze. Przed branżą eventową stoi wiele wyzwań – nie tylko działanie zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju, ale także wyznaczanie nowych standardów w jej realizacji.

Katarzyna Gościańska – PR managerka, Targi w Krakowie

 

 

3_Katarzyna_Goscianska.png [886.56 KB]

4_Paulina_Cieslik.png [744.17 KB]

 

#BESOCIAL

Rok 2025 to czas, kiedy branża eventowa jeszcze mocniej wkroczy w świat mediów społecznościowych. Ludzie nie kupują już ofert – kupują emocje, autentyczność i historię, którą można poczuć. Organizatorzy będą musieli pokazywać wydarzenia od kulis, angażować odbiorców w czasie rzeczywistym i tworzyć treści, które budują więź. To nie tylko trend – to sposób na wciągnięcie uczestników w opowieść, która zaczyna się jeszcze przed oficjalnym otwarciem.

Paulina Cieślik, Specjalistka ds. Marketingu, Targi w Krakowie

 

 

 

Indywidualizm w projektowaniu

Trendy branży targowej zmieniają się co roku jak w kalejdoskopie. Nie ma możliwości powielania tych samych rozwiązań. Wystawcy poszukują nowych sposobów, by wyróżnić się, zaskoczyć i przyciągnąć potencjalnych klientów. Proste boksy, regularne bryły i stonowane kolory odeszły do lamusa. Współczesne stoiska zachwycają neonami, żywą zielenią wkomponowaną w ściany i lady, nietuzinkowymi, wyrafinowanymi meblami oraz ekspresyjnymi kolorami ścian zintegrowanymi z najnowszymi multimediami. Oklepane kratownice z halogenami i reklamą firmy zastąpiły eleganckie podwieszenia, często o nieregularnych kształtach, połączone ze stylowymi lampami i frezowanymi elementami. Indywidualizm stał się podstawą projektowania. Ważnym aspektem w tym wszystkim jest również ekologia. Wystawcy nie są obojętni wobec przyrody i śladu węglowego. Elementy stoisk projektowane są modułowo, co pozwala na ich wielokrotne wykorzystanie podczas różnych wydarzeń targowych. Neony, które wcześniej zdobiły stoiska, nierzadko trafiają potem do siedziby firmy, gdzie stanowią efektowne dopełnienie recepcji lub sal spotkań z klientami.

Mateusz Kania, Kierownik działu organizacji technicznej, Targi w Krakowie

 

5_Mateusz_Kania.png [769.10 KB]

6_Aleksandra_Makiel.png [763.77 KB]

Personalizacja

W 2025 roku trendy w projektowaniu eventów i ich wizualnej strony koncentrować się będą na immersyjności, zrównoważonym designie i personalizacji. Dominować będą koncepcje multisensoryczne, które angażują uczestników poprzez dźwięk, światło, zapach i dotyk. Kluczowa stanie się spójność wizualna oparta na storytellingu – każda grafika, dekoracja i detal będą częścią większej narracji, budując emocjonalne zaangażowanie. Projektowanie zrównoważone, wykorzystujące materiały naturalne i technologie AR/VR zyska na sile. Wyróżnikiem staną się palety barw inspirowane naturą w połączeniu z futurystycznymi elementami. Kreatywność, wyobraźnia, przestrzenne spojrzenie, tak mocno obserwowane w sztuce, to dziś nieodzowne umiejętności w projektowaniu wydarzeń.

Aleksandra Makiel, Head of Marketing, Targi w Krakowie

 

 

Interdyscyplinarne podejście w tworzeniu eventów

W 2025 roku na znaczeniu zyska interdyscyplinarne podejście w tworzeniu eventów. Łączenie biznesu, sztuki i nauki pozwala bowiem na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko przyciągają uwagę i angażują uczestników na głębszym poziomie, ale również dostarczają niezapomnianych doświadczeń. Doskonałym przykładem takich działań są Międzynarodowe Targi Architektury i Projektowania Wnętrz KIAF. Wydarzenie łączy wystawę z bogatym programem wartościowych szkoleń, spotkań, wydarzeń i konkursów. Tworząc KIAF współpracujemy z wiodącymi firmami, uczelniami wyższymi oraz wybitnymi twórcami, podkreślając jednocześnie wyjątkowość lokalizacji, takich jak Kraków i Gdańsk, w których odbywają się targi.

Mirosław Curyło, Project Manager, Międzynarodowe Targi Architektury i Projektowania Wnętrz KIAF, Targi w Krakowie

 

7_Miroslaw_Curyllo.png [1.01 MB]

8_Malgorzata_Downar.png [987.62 KB]

Adaptacja do zmian

Literatura od zawsze pełniła rolę barometru zmian społecznych, odzwierciedlając nastroje, potrzeby i wartości społeczeństwa. Obserwując ewolucję na rynku wydawniczym, możemy dostrzec trendy, które z powodzeniem znajdują swoje odbicie także w branży eventowej. Ta ostatnia, aby sprostać oczekiwaniom uczestników, powinna dynamicznie reagować na te zmiany i integrować je w swoich działaniach. Wśród najważniejszych trendów, które kształtują obecnie zarówno literaturę, jak i organizację wydarzeń, można wyróżnić: rosnącą świadomość ekologiczną, różnorodność i inkluzywność, tolerancję i autentyczną narrację, interaktywne doświadczenia i immersję oraz personalizację. Wprowadzając te trendy w życie, można nie tylko lepiej angażować uczestników, ale także budować bardziej świadomą i zaangażowaną społeczność, czego przykładem są Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie®.

Małgorzata Downar – Project Manager Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie®, Targi w Krakowie